DDP-koulutukset > Becker-Weidman: DDP-peruskurssi
30.1.-1.2.2013: DDP-peruskurssi
DDP-peruskurssi, Helsinki 30.1.-1.2.2013
Auta lasta kiintymään
Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia, DDP®, traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa
Dr. Arthur Becker-Weidman, USA & PT-Kustannus
Tämä kolmen päivän vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian, DDP:n, peruskurssi on tarkoitettu niille terapeuteille ja terapiatyötä tekeville, jotka työskentelevät eri konteksteissa traumaperäisistä kiintymyshäiriöistä ja kompleksisista ihmissuhdetraumoista kärsivien lasten ja nuorten parissa. DDP on lyhenne Dyadic Developmental Psychotherapy´sta. Dr. Daniel Hughes kehitti DDP:n traumaperäisten kiintymyshäiriöiden hoitamiseen, koska perinteiset terapiamenetelmät olivat varsin tehottomia. Arthur Becker-Weidman on vienyt sitä eteenpäin työssään. DDP pureutuu häiriön ytimeen, vaurioituneeseen kiintymysmalliin, joka estää uusien parantavien ihmissuhteiden tervehdyttävää vaikutusta. Siksi DDP kohdistuu kiintymysparikkiin, lapseen ja häntä hoitavaan aikuiseen/hoitaviin aikuisiin, jotta vääristyneet vuorovaikutusmallit voitaisiin korjata parantavissa tunnesuhteissa. Hoitavat aikuiset ovat aina avainasemassa ja siksi heidän terapeuttisia valmiuksiaan täytyy lisätä koska arki täytyy saada kuntouttavaksi.
Kurssi antaa osallistujille kokonaiskäsityksen DDP:stä ja sen käytöstä kiintymystraumojen hoidossa sekä valmiuden liittää tämä näyttöön perustuva tehokas hoitomuoto osaksi omaa terapiatyötä.
Osallistujilta vaaditaan perustiedot lapsen kehityksestä, kiintymysteoriasta ja traumateoriasta. Osallistujamäärä on rajoitettu.
Osallistujia kehotetaan lukemaan ennen peruskurssia:
- Hughes, D. (2006):
TIE TRAUMASTA TERVEHTYMISEEN Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. Tampere, PT-Kustannus, sekä - Becker-Weidman, A. & Shell, D. (toim.) (2008):
AUTA LASTA KIINTYMÄÄN Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyshäiriön hoidossa. Tampere, PT-Kustannus. 
Voit tilata kirjat itsellesi tästä >
Koulutus koostuu luennoista, autenttisista terapiatallenteista, harjoituksista ja demonstraatioista sekä osallistujien kysymyksistä ja keskustelusta. Kurssin aikana osallistujat:
- oppivat perustiedot ja periaatteet siitä, miten vuorovaikutteisen kehityspsykoterapian hoitoprosessin avulla autetaan traumatisoituneita lapsia ja nuoria sekä heidän sijaishoitajiaan rakentamaan luottavaista kiintymysmallia,
 - oppivat DDP-terapian prosessin ja sen eri vaiheet. Osallistujilla on mahdollisuus seurata nauhoitettuja terapiaistuntoja ja harjoitella taitoja, joita koulutuksessa käydään läpi.
 - oppivat välittämään hoitajille tietoa siitä, miten käyttää parantavaa PLACE-asennetta traumatisoitunutta lasta tai nuorta kasvatettaessa (Playful=leikkisä, Loving=rakastava, Accepting=hyväksyvä, Curious= utelias, Empathic=empaattinen) sekä
 - saavat luottamuksen siihen, miten alkaa integroida tätä hoitomallia tehokkaalla tavalla osaksi omaa terapiatyötään.
 
Ohjelma
Ke 30.1. – pe 1.2.2013 | Kurssipäivien ohjelma
Aikataulu: Päivät alkavat klo 8.30 ja loppuvat klo 16.30.
Koulutustila:
SLK-talo, luentosali K34
Rautatieläisenkatu 5
00520 Helsinki
www.opetustalo.fi
Pasilan aseman vieressä
Raitiovaunut 7A, 7B, 9 
Kurssipäivien sisältöjä:
- Kiintymysteoria hoidon pohjana: oleelliset elementit
 - Traumaattinen kehityshäiriö: vaikutukset aivoihin
 - Kiintymystä edistävä vanhemmuus: herättäminen, ei valistaminen
 - Hoitomalli
 - Kiintymyskeskeisen hoidon perusperiaatteet
 - Ensimmäinen istunto
 - Hoidon osatekijät
 - Hoidon vaiheet
 - Jatko ja myöhemmät vaiheet: aiheita ja esimerkkejä
 - Harjoitukset/demonstraatiot
 
Koulutuksen pääkieli on englanti, joten riittävä englannin kielen taito tarvitaan.
Lämpimästi tervetuloa koulutukseen!
| Pirjo Tuovila | Arthur Becker-Weidman | 
| Kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL Theraplay®-terapeutti ja –kouluttaja DDP®-terapeutti  | 
			DDP-terapeutti, -konsultti ja -kouluttaja, PhD Center for Family Development, New York  | 
		
Lisälähteitä aiheesta:
- Becker-Weidman, A. 2009. Effects of Early Maltreatment on Development: A Descriptive study using the Vineland, Child Welfare, 88(2), pp. 137-161.
 - Becker-Weidman, A. (2006a). Treatment for children with trauma-attachment disorders: Dyadic developmental psychotherapy. Child and Adolescent Social Work Journal, 23(2), 147–171.
 - Becker-Weidman, A. (2006b). Dyadic developmental psychotherapy: A multi-year followup. In S. M. Sturt (Ed.), New developments in child abuse research (pp. 43–60). New York: Nova Science.
 - Becker-Weidman, A. (2011) The Dyadic Developmental Psychotherapy Casebook. Lanham: Jason Aronson.
 - Becker-Weidman, A., & Hughes, D., (2008) “Dyadic Developmental Psychotherapy: An evidence-based treatment for children with complex trauma and disorders of attachment” Child & Family Social Work, 13, pp.329-337.
 - Becker-Weidman, A., & Shell, D. (ed.) (2010). Attachment Parenting, Developing Connections and Healing Children. Lanham: Jason Aronson.
 - Hughes D. A. (2004). The Psychological Treatment of Children with PTSD and Attachment Disorganization. Attachment & Human Development, 2004, 6, 263-278.
 - Hughes, D. (1997). Facilitating Developmental Attachment: The Road to Emotional Recovery and Behavioral Change in Foster and Adopted Children. Lanham: Jason Aronson.
 - Hughes, D. (2007) Attachment-Focused Family Therapy. New York: Norton.
 - Hughes, D. (2009) Attachment-Focused Parenting, Effective Strategies to Care for Children. New York: Norton.
 - Hughes, D. (2009). Principles of attachment and intersubjectivity: still relevant in relating with adolescents. In Teenagers and attachment: helping adolescents engage with life and learning. A. Perry, (Ed.) London: Worth Publishing. 123-140.
 - Hughes, D. (2009). The Communication of Emotions and the Growth of Autonomy and Intimacy within Family Therapy. In The healing power of emotion: affective neuroscience, development, and clinical practice. Fosha, D., Siegel, D. & Solomon, M. (ed.) New York: Norton. Pp.280-303.
 - Hughes, D. (2011). Attachment-Focused Family Therapy Workbook. New York: Norton.